Educatie – Curriculum in limba RRomani

Traducere realizată de Gheorghe Fieraru, masterand, Management Educational anul I, 2014-2015, Facultatea de Stiinte ale Educatiei, Universitatea din Pitesti.

Educatie:

O sikavipen si o proceso ë keripnasqo ë buxlǎripen sovaxtutno e manuśenqe personaliteta diklo, kerdo thaj valorisardoformalo, diformalo thaj informalo maśkar jekh globo thaj phutardo konteksto. Si jekh phurdimata thaj kerimato sistemo social – 3evutno specificane so keren pes p-i bazo. Jekhes agorimata godiavutne-sociale seturǎ e anglutne-agorutne karakterurǎ  losardo anӨ-o dikipen ë keripnasqo jekhes tipó personaliteta trujale  3eanglimata bo-psihiqane  3enesge thaj e generale sociale-istoriqane verimata. Ćhaćhe thaj śutine savaxtutno irilipen. 3al maśkar jeklas maśkarkeripen subiekto (e sikavipnasqo) – obiekto (e sikaripnasqo) sanaxtutni maśkarkeripen thaj dinamiko, formativo-instruktivo, maśkar jekh socialo-psihiho-pedagikane konteksto buxliǎdo globo thaj putardo.

Educaţia reprezintă procesul de (auto)formare, (auto)dezvoltare permanentă a personalităţii umane proiectat, realizat şi evaluat formal, nonformal şi informal, într-un context global şi deschis. Este  un sistem de acţiuni şi influenţe social-umane specifice, ce funcţionează pe baza unui set de finalităţi psiho-sociale cu caracter anticipativ-finalist reglator, în vederea formării unui anumit tip de personalitate, în acord cu premizele bio-psihice individuale şi cu provocările social-istorice generale, concrete şi supuse schimbării continue. Funcţionează pe baza unei interacţiuni subiect (al educaţiei) – obiect (al educaţiei), interacţiune permanentă şi dinamică, formativ-instructivă, într-un context socio-psiho-pedagogic complex, global şi deschis.

Soare E. Pedagogie postmodernă. Concepte fundamentale, EDP, București, 2013, p. 26-28

 

Curriculum:

O kurrikulovne si i paradigma phućardi e palalvoderimateta kaj cïrdel e strukturale agorimata e sirtemosqo thaj e sikavipnasqo proćeso e roloça kerdo p-o avarutne e metodolo3iaqi e sikavipnasqi thaj e butikeripnasqo strategie vi evaluaqi situaçie palal o diklipen strukturalo-funkçionalo thaj operacionalo kherde thaj dikhle anӨ-o jekh socialo konteksto globo thaj phutardo, śutiano e pućhimata e societaqi palin muśtrialo thaj verimatutno.

Curriculumul reprezintă paradigma integratoare a postmodernităţii care înglobează finalităţile structurale ale sistemului şi ale procesului educaţional cu rol determinant asupra conţinutului, metodologiei educaţiei şi a instruirii, strategiilor şi situaţiilor de evaluare din perspectivă structural-funcţional şi operaţional/acţională, proiectate şi realizate într-un context social global şi deschis, supus determinărilor societăţii postindustriale şi informaţionale.​

Soare E. Pedagogie postmodernă. Concepte fundamentale, EDP, București, 2013, p. 39

 

 

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile despre tine sau dă clic pe un icon pentru autentificare:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s